W dzisiejszym kontynentalnym transporcie towarowym rządzą drogowe pojazdy mechaniczne. W przewozach międzykontynentalnych (chociaż historyczna Europa właściwie jest całkiem niewielką częścią Azji) wyłączność mają przewozy morskie i znacząco nie zmienią tego próby regularnych połączeń kolejowych cargo pomiędzy Chinami a Europą. Nawet takich mikroskopijnych prób nie można podjąć w handlu między Ameryką Północną i Wschodnią Azją. Nawet jeśli za 100 lat powstanie tunel pod cieśniną Beringa łącząc Azję z Ameryką, by zastąpić morskiego giganta przewożącego w 2 tygodnie 3000 kontenerów potrzebne będzie ponad sto pociągów, żeby przewieźć podobną ich ilość w 1 tydzień.

Na naszym małym europejskim podwórku rządzą samochody ciężarowe i na zachód od Odry przewozy wodne (barka do przewozu materiałów masowych, np. piasku, jest wielokrotnie tańsza od ciężarówki). W całej Europie coraz lepiej funkcjonują pociągi towarowe i przewozy intermodalne, czyli łączone, kiedy kontener z towarem na tracie dostawca-odbiorca korzysta z samochodu, barki, pociągu i samochodu. W Szwajcarii i Austrii ze względu na góry pociągi wożą ciężarówki.

W przypadku rządzących u nas ciężarówek mamy zawsze potocznie rozumiany dylemat co wybrać: Tir czy ciężarówka. Potoczny, bo mianem Tir określa się zwyczajowo największe samochody ciężarowe, które od początku, historycznie i dzisiaj wożą towary na trasach międzynarodowych i to tylko w Polsce. Anglik, czy Włoch spytany o tira nie będzie wiedział o co chodzi. Może ew. wiedzieć Francuz, bo TIR to skrót francuskiej nazwy Transport International Routier, czyli Międzynarodowy Transport Drogowy.

Podsumowując, tirów używa się zawsze wszędzie tam, gdzie koszt jednostkowy przewozu wyrażony ilorazem waga(objętość)/kilometr jest najmniejszy. Nie opłaca się wysyłać z Grójca do Barcelony busa z czterema paletami jabłek, trzeba wysłać tira z 24 paletami. Z kolei dostawa piwa i innych procentów do sklepów i knajp w centrum Warszawy jest tirem niemożliwa, trzeba wysłać małą ciężarówkę. Między tymi skrajnymi przykładami mieści się całe spektrum rozwiązań praktycznych. Wybór tir czy ciężarówka zawsze zależy od 2 rzeczy: czym się da lub musi dostarczyć towar i co się bardziej lub mniej opłaca. Reszta to szczegóły.

Udostępnij!